onsdag 12. januar 2011

Oppskrift - Alva babylue - Alva baby elf hat

ALVA BABYLUE
Av: Lene T.A. Larsen

Hyggelig med en kommentar eller tilbakemelding her om du liker/bruker mønsteret :)
Send meg en bilde på mail så legger jeg det ut nederst her med navne til strikkeren og link til blogg f.eks. :)







Jeg har brukt mye tid på å prøve å finne en baby lue jeg liker.
Mange av de jeg strikket ble ganske store å de jeg fant i rett størrelse falt ikke helt i smak.
Så da måtte jeg nesten prøve å strikke en selv å etter litt prøving og feiling med garn og pinner ble det endelig bra og resultatet er en alve inspirert Lue.
Dette er min første oppskrift så håper den ikke blir for vanskelig å tyde.
Siden hele lua etter ribbekanten er glattstrikk kan man leke med striper og mønster.
Tenk dere en rosa og hvit lue med selbumønster, eller en mariuslue. :)
Eller kanskje spissen er en finne å med noen øyne på siden blir det en liten fisk.
------------------------------------------------------------------------------------
I have browsed the net and magazines for a baby hat and found it difficult to find one I liked for a newborn.
So after a lot of try and fail I came up whit the Alva baby elf hat.
This is my first pattern and my English righting is not that god so I hope you can understand it ;)
You can play whit stripes and colure patterns.
Ore maybe the pointy top is a fish fin?

The pattern is in English and Norwegian .


Materialer:
Et nøste med sportsgan fra Trysil Garn
Et nøste med Gjestad baby ull
Garn nål
------------------------------
Matrials
Gauge : 23 stitches is 4 inch in garter stitch.
I have joust Sportsgarn from Trysilgarn and dubbel strains of Gjestad baby wool.


Størrelse/Size:

ca 0-3 måneder/ 0-3 months

Pinner/needle:
Pinne n3
US 2,5 /3mm

Strikkefasthet:
23 masker glattstrikk er 10cm
Dobbel tråd med baby ull


Merknader:
*Lua strikkes frem og tilbake på pinnen og sys sammen til slutt.

*Har brukt under halvparten av nøstene så dette er også et prosjekt man kan lage i striper av div restegarn.
----------------------------------------------------------------------------------
Pattern notes
*The hat is knitted back and fourth on the needle

*You do not need a lot of yarn so it’s a god project for scrap yarn.

Fremgangsmåte:

Legg opp 78 masker på pinne 3.
Strikk vrang bord 2 rett to vrang ca 4,5 cm
Strikk en runde rett før du bytter farge.

Strikk glattstrikk til arbeidet måler ca 15 cm , lurt å måle på barnet om mulig,.
Avslutt med en rad på vranga.
---------------------------------------------------------------------------
Cast on 78 stiches on a 3mm needle.
Knitt *purl 2, knitt 2* for about 2 inches.
Knitt one row befor you change colure.
Then continue to purl all stitches on the wrong side and knitt the others.

Jeg har satt på maske markører for å gjøre tellingen lettere.
De neste radene danner spissen bak på lua.:

Rad 1 : Strikk 47 snu arbeidet, perl 16 snu og strikk til enden.

Rad 2 : Perl 42 , snu arbeidet ,strikk7 ,snu, perl resten.

Rad 3 : Strikk 40-,snu arbeidet ,perl 4 ,snu strikk resten.

----------------------------------------
The next rows makes the pointy tipp :)

Row 1: knitt 47 turn, purl 16 turn, knitt to end.
Row 2: purl 42 turn, knitt 7 turn, purl to end.
Row 3: Knitt 40 turn, purl 4 turn, knitt to end.

bind off and Sow the edges together on the wrong side.



Fell av.
Sy sammen kantene på vranga for å få det penest mulig.

Ta så opp masker rundt hele nedre kant på lua, jeg har brukt samme farge som kanten.
Dette er ikke noe man må, men jeg synes den blir penere.
Her går det sikkert ann å strikke noen cm med ribb for å få den til å sitte bedre i nakken også, men jeg har bare strikket en omgang å så fellt av.
---------------------------------------

Pick up stitches all along the neck edge , knit one row and bind off ore continue in *purl 2, kitt2 * in desired length for a snugger fit around the neck.



Til snorer har jeg bare trukket noen tråder gjennom kanten på lua og flettet.
Man kan sy på en knapp og strikke en reim til haka i stede.


Avslutt med å feste alle tråder , pynt med knapper, heklede blomster og lignende.
--------------------------------------------------------------------------
Sow inn al ends and decorate whit buttons , flowers +++ :D










COPYRIGHT: Lene TA Larsen 20011



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Å her er ferdige luer :D


Strikket av Oliva Carlson , blogg



Denne er strikket av Hege Lian.

                                            

9 kommentarer:

  1. Kjempeflott lue, og takk for fin beskrivelse:)

    SvarSlett
  2. Åh så søt lue du har laget!

    SvarSlett
  3. Adorable, thank you for this lovely pattern. :)

    SvarSlett
  4. hei, kjempe fin oppskrift altså!! liker den utrolig godt, så jeg lurer på om du ikke har tenkt til å utvid oppskriften med flere størrelser?? jeg har ikke barn ( strikker til andre å forberedelsr) så jeg har ingen prøvekaniner å forske på....men kunne gjerne tenkt meg å strikk i 1 år å 2års størrelser osv :) :)
    Christina

    SvarSlett
  5. Hei, har ingen små prøveknainer jeg heller desverre. Men om du strikker den med tykkere garn og større pinner ? F.eks et garn som har 18 masker på 10cm og pinne 4?

    SvarSlett
  6. ja, tusen takk for svar :)

    SvarSlett
  7. Mulig den blir veldig stor da men;) Siden den syes sammen til slutt bak så kan du se litt ann mens dus trikker, ser fort om den blir for stor rundt:)

    SvarSlett
  8. Hærlige luer! men hva betyr "perl" i oppskriften? har du en enkel forklaring? :-)

    SvarSlett

Setter stor pris på en liten hilsen :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...